Ce este rulmentul si ce face

Un rulment este dispozitivul care permite o miscare relativa fortata intre doua sau mai multe compoente, iar miscarea de rotatie este in general liniara, diminuand rezistenta la frecare.  Iata mai multe informatii utile despre rulmenti.

Structura rulmentilor

Rulmentii sunt formati in general din doua inele care au caile de rulare integrale – un inel exterior si unul interior. De asemenea, sunt si rulmenti care au saibe, elemente de miscare si colivii. Intre inelul exterior si cel interior se va introduce un anumit numar de elemente de rulare care sunt puse la distante egale, asigurand o rulare cat mai lina.

In general, inelul exterior se pune pe un arbore si inelul exterior se pune pe carcasa. Inelul din interior si cel din exterior ale rulmentilor axiali se numesc si saiba de fus respectiv saiba de carcasa. Partea din inele, pe care aluneca corpurile de rulare, se numeste cale de rulare si suprafata poarta numele de cale de rulare si poate sa fie sferica sau ar putea fi plata.

Elementele de rulare se clasifica la randul lor in doua categorii importante – bile si role. Rolele pot sa fie cilindrice, conice, sferice sau sub forma de ace. Corpurile de rulare care pot fi sub forma de bile sau de rile sunt de obicei in contact perfect cu cele doua inele.

Sunt mai multe tipuri de rulmenti dar la toate inelele si corpurile de rulare sunt facute de obicei din otel aliat cu crom calit sau din otel pentru cementare. Rulmentii speciali au rolul de a asigura conditii extreme de functionare – viteze mari, coroziune, viteza etc. Rulmentii care functioneaza in astfel de conditii sunt de cele mai mult eori fabricati din otelul foarte rezistente la temperaturi ridicate sau care sunt rezistente la coroziune, care sunt faucte din plastic, din ceramica si din alte materiale.

Clasificarea rulmentilor

Diversitatea formelor constructive pe care rulmentii le au impune anumite criterii de clasificare:

  • Forma corpurilor care se rostogolesc
  • Directia in care se aplica sarcina
  • Modul in care se preiau inclinarile
  • Numarul de randuri in care se afla corpurile de rostogolire
  • Forma constructiva si materialul coliviei
  • Elemente specifice constructive.

Dupa forma elementelor de rulare, exista doua clase principale de rulmenti: rulmenti cu bine si rulmenti cu role.

In general, rulmentii cu bine au o buna capacitate de incarcare, aceasta fiind mai mica decat in cazul rulmentilor cu role, la aceeasi dimensiune, datorita naturii contactului dintre corpurile care se rostogolesc si caile de rulare. Rulmentii care au bile sunt cei care fac contacte punctuale pe cand rulmentii care au role se ocupa de contactele liniare, modificate sau cele punctuale.

Cele doua categorii pot fi separate la randul lor in alte doua categorii. Rulmentii radiali, care au corpurile de rostogolire separa cele doua saibe.

Rulmentii radiali sunt cei care preiau sarcini radiale, in timp ce rumentii axiali sunt cei care preiau sarcinile axiale. In cazul in care iei in considerare constructia interna a rulmentilor, dar si directia in care se aplica, rulmentii pot sa fie clasificati in radiali, axiali, axial-radiali sau radiali-axiali.

De obicei, rulmentii sunt cei care preiau inclinari mici ale arborelui fata de carcasa. Rulmentii oscilanti prin constructia lor interna sau externa pot sa preia inclinari mai mari ale arborelui raportat la carcasa.