Intretinerea sistemelor pneumatice

Componentele si sistemele pneumatice necesita in mod normal foarte putina intretinere. Inspectiile regulate cu ajustari minore reprezinta o forma de intretinere preventiva si vor prelungi durata de viata a majoritatii comenzilor pneumatice. Urmatorul program este conceput ca un ghid. Experienta si conditiile de functionare vor determina orarele reale. Consultati fisele de date OEM pentru instructiuni specifice de intretinere.
- Scurgeti filtrele conductei de aer. Verificati functionarea sifonelor de apa – Saptamanal sau mai des la nevoie
- Verificati si etansati scurgerile de aer – La fiecare patru saptamani sau mai des dupa nevoie
- Adaugati lubrifiant la lubrifiatoarele pentru vapori – La fiecare patru saptamani sau mai des dupa nevoie
- Curatati exterior componentele si actuatoarele – La fiecare patru saptamani
- Lubrifiati cilindrii si punctele de pivotare. Verificati si reglati miscarile componentelor – Conform recomandarilor de intretinere mecanica
- Inlocuiti filtrele de aer – La fiecare sase luni
- Inlocuiti sau curatati amortizorul de zgomot conectat – Dupa cum este necesar.
Repararea sistemelor pneumatice va fi de cele mai multe ori mai costisitoare decat mentananta.
Curatarea sistemelor pneumatice
Cand curatati, nu folositi reziduuri de bumbac sau alte carpe care au scame. Cand schimbati un cilindru, conectati capetele furtunului pentru a impiedica impuritatile.
Cand curatati cilindrii pneumatici, acordati o atentie deosebita capetelor oarbe si tijelor de piston cu biele. Pe Heraindustrial veti vedea mai multe produse pentru mentenanta.
Lubrifierea elementelor de etansare
De obicei, garniturile sunt componentele cele mai supuse uzurii premature. O garnitura se uzeaza prematur sau este deteriorata din urmatoarele motive:
- lubrifiere insuficienta
- instalare neglijenta
- suprafata de alunecare defecta
- impuritati
Daca trebuie reinnoite garniturile supapelor sau cilindrului, lubrifiati-le si suprafetele de alunecare ale componentelor cu unsoare siliconica sau parafina. Aveti grija sa nu aplicati prea mult lubrifiant, deoarece un strat prea gros va va face bule, ceea ce poate impiedica functionarea corecta a etansarii.
La ce sa acordati atentie
NU folositi unsoare de tip Molykote. Contine particule dure. O astfel de solutie face ca sigiliile sa se uzeze rapid. De asemenea, particulele de cauciuc absorb lubrifiant.
Specialistii recomanda utilizarea oricaruia dintre urmatoarele lubrifiante:
- Parker Super 0 – Lubrificator
- Mecman 435/1 (Mobilgrease 28)
- Klueber Microlube GL 261
- Shell, Hydrod d 032
- Esso, Febris K32
Asigurati-va ca lubrifiatoarele cu vapori de ulei sunt reglate si umplute corect. Ungerea excesiva adaugata aerului comprimat este inutila si poate fi chiar daunatoare in unele cazuri.
La selectarea uleiului pentru lubrifiatoare cu ulei, se recomanda ca intervalul de vascozitate sa fie de 9 pana la 11 mm 2/3 (=cSt) la 40 °C si ISO-Class VG 10 S conform ISO 3448.
Specialistii recomanda utilizarea oricaruia dintre urmatoarele uleiuri pentru lubrifiatoarele cu ulei sub forma de vapori:
- Avia Avilub RSL 10
- BP Energol HLP 10
- Esso Spiness 10
- Ulei de Shell Tellus C 10
- Mobil DTE 21
- Blaser Blasol 154
Este important sa acordati atentie scurgerilor de aer comprimat. Orice scurgere poate cauza functionarea necorespunzatoare a componentelor.
In functie de tipul de conexiune, puteti utiliza garnituri sau un compus Loctite adecvat pentru scurgeri. Daca utilizati compus adeziv pentru o scurgere, mentineti circuitul depresurizat pana cand compusul se intareste complet. Pentru mai multe informatii despre intretinerea pneumatica, contactati reprezentantul sau consultati indicatiile de intretinere.